В последните месеци все по-активно се говори за използването на видеорегистратори като средство за анализ на възникнали ПТП и контрол на шофьорите. Честно казано сме учудени от често срещаната некомпетентност, която се тиражира в медийните среди. По-неприятното обаче е, че подобни твърдения дори неволно могат да подтикнат частния сектор към неоправдани разходи.
За да не влизаме в дълги технически сравнения, в долната таблица сме се постарали да обобщим най-важните разлики, които всъщност определят преимуществата и недостатъците на всеки един продукт, в зависимост от сферата на използване и предназначението му. В червено сме отбелязали продукта с по-ниски показатели, а в зелено – този с по-добрите.
Вид устройство / Характеристики | Видеорегистратор | Система за мобилно видеонаблюдение |
Захранване, включване и изключване. | ||
Захранване | От автомобилна запалка | От инсталацията на превозното средство |
Стартиране | При запалване на двигателя | При запалване на двигателя |
Изключване | След гасене на двигателя, до 10 секунди | След гасене на двигателя, от 30 секунди до неограничен период |
Камери. | ||
Брой камери | 1 или 2 | До 8 камери |
Леща | Пластмасова или стъклена | Шестслойна стъклена леща |
Влаго и прахо защита на камерите | Не | Да |
Инфрачервени диоди, покритие | Не/Да, до 15-20см | Не/Да, до 3-4 метра |
Местоположение на камерата | Най-често на челното стъкло | На избрано място в ППС |
Отдалеченост на камерите | Фиксирани във видеорегистратора | До 36 метра от главното устройство |
Резолюция на запис и съхранение. | ||
Резолюция на заснемане | Най-често 1080P (Full HD) | Full HD (1920×1080,30fps) |
Интерполация | Да, при някои модели | Не |
Носител на информация | SD карта (32-64GB) | SD карта (до 128GB), HDD до 2GB |
Време за запис при 1 камера при максимална резолюция | До 12 часа | До 96 часа |
Дублиране на записите на сървър | Не | Да, до повече от 1 година |
Наблюдение в реално време. | ||
Възможност за наблюдение | Не | Да |
Устройство | Не | Компютър, смартфон или таблет |
Защита. | ||
Самостоятелност на елементите | Всички са интегрирани в едно | Всеки елемент е отделен от останалите |
Корпус | Пластмаса | Метал |
Аварийни записи | Да, до 10 броя | Да, неограничен брой |
Презапис на аварийни записи | Не | Да |
Защита на записите с парола | Опция при някои модели | Да |
Защита от удар на главното у-во | Не | Да, метална кутия |
Защита от неоторизиран достъп | Не | Да |
Защита на настройките | Не | Да |
Допълнителни опции. | ||
Предупреждение за умора на водача | Опция при някои модели | Да |
GPS позициониране | Опция при някои модели | Опция при всички модели |
Маршрутизация | Опция при някои модели | Опция при всички модели |
Дистанционно възпроизвеждане | Не | Да |
Дистанционно изтегляне на запиките | Не | Да |
Аларми при загуба на сигнал | Не | Да |
WiFi | Опция при някои модели | Да |
Йерархично ниво на достъп | Не | Да |
Ъпгрейд | Не | Да |
Гаранционен срок | 2 години | 2 години |
Както всеки сам може да се убеди, разликите са изключително много и от сериозно естество. Разбира се, преимуществата са очевидни и нямат база за сравнение като полезност, ефективност и надеждност. И това е напълно нормално, защото още при проектирането на продуктите, производителят е заложил определен набор от необходими качества, които те трябва да притежават. И всичко това – на базата на предварително определеното им предназначение.
С оглед на всичко това, като основен извод можем да заявим, че видеорегистраторите са изключително удобни и подходящи, но само за персонална употреба. Когато се говори за контрол и богат архив на случилото се, те за съжаление не могат да бъдат особено полезни. Това, което единствено предлага сигурност, надеждност, дългосрочно ползване и не на последно място – защита, се нарича “система за мобилно видеонаблюдение”.
При толкова много разлики е кощунство да бъде подвеждан който и да било превозвач, че разлики няма и крайно време да „обзаведе” автопарка си с видеорегистратори. Подобно „решение” ще бъде крайно неефективно и ще се установи още при първото тежко ПТП, но нито ще има възможност за сериозен анализ на случилото се, нито някой ще възстанови изразходваните финансови средства на собствениците. Смятаме, че е по-добре да не се „отбива номера” на символична цена, особено вменено като задължение. Много по-разумно е да се използва същият финансов ресурс за иновация в превозното средство и подобряване на безопасността на пътниците и товарите. Затова и сме на мнение, че спекулирането с термините в медийното пространство трябва да бъде незабавно прекратено. А Вие?